5 vigtige ting, jeg lærte af at kickstarte min forretning med en crowdfunding kampagne
At lave en Kickstarter-succes lyder let: Tilmeld dig en professionel crowdfunding-platform, skriv dit økonomiske mål, klik på et par knapper og poof! Du har skaffet pengene
Selvfølgelig er det ikke så let.
Jeg havde en masse overvejelser inden vi gik i gang og om crowdfunding var den rigtige vej for et smykke brand. Kun enkelte smykke mærker, har forsøgt at lancere på Kickstarter, og meget få er lykkedes.Det publikum der normalt støtter en crowdfunding kampagne er meget produkt- / teknologiorienteret, hvilket gør det svært for mode virksomheder. En anden udfordring var at fange det europæiske publikums opmærksomhed, da de ikke er så fortrolige med konceptet.
På trods af forhindringer, og at folk i mit netværk rådede mig til ikke at gøre det, gjorde vi det alligevel!
Mit bedst sælgende produkt under Kickstarter var Double Feather øreringene i både sølv og guld
Her er vigtige 5 ting, vi lærte fra vores Kickstarter oplevelse:
1. Involver folk i dit netværk i projektet
Menneskerne omkring dig er dit største aktiv. De kender dig og stoler på dig, og er ofte villige til at bidrage og bruge deres færdigheder. Lad dem hjælpe dig på enhver måde, de kan. Brug deres færdigheder til at tage billeder, lave videoer, styling/make-up eller servering til din lanceringsfest.
2. Hold en lanceringsfest
Folk kan lide at se og føle, hvad de får som en belønning. Dette er bare ikke muligt, når man laver en crowdfunding-kampagne, derfor er det en god ide at invitere alle de mennesker, der kunne være interesserede, til en lanceringsfest. Folk, der kender dig og ved at du er en pålidelig person, vil også være dem der med størst sandsynlighed støtter dig, i de første kritiske dage af kampagnen.
3. Lær folk om konceptet crowdfunding
Europæerne er ikke fortrolige med begrebet crowdfunding. Lær alle, du kender, om konceptet. Undervis på dine SOME platforme og fra person til person. Husk også at forklare konceptet for dem til din lanceringsfest.
4. Vær realistisk
For at lave en stærkt finansiel crowdfunding-kampagner skal du regne med at bruge en masse penge til marketing-annoncer. Du vil også få brug for en masse presse og PR. Hvis du er lille – så hold dit økonomiske mål lille. Vær opmærksom på, at du selv skal tiltrække alle støttepersoner til din kampagnesiden for at nå dit mål!
5. Gør det enkelt - lav ikke for mange belønninger
Vores største fejl, var at lave mange belønninger, og det er svært at ændre efter lanceringen. Vi ønskede, at vise hele kollektionen, men det var bare for meget. Vælg et par ikoniske produkter, måske i forskellige farver, og hold det ved det.
Mange tak til alle de mennesker, der har støttet opstarten af Canna Axella Jewellery.
Jeg vil altid huske jeres bidrag.
Billeder til Kickstarter kampagnen:
Fotograf: Ann Sørensen @fotografann
Make-up: Sonja Tinggård-Jensen @somehairandmakeupart
Model: Benedicte Pascal @benedicteceline
Model: Matilde Søltoft Holmboe @matilde.soeltoft
Video til kickstater kampagnen:
Videograf: Hans Buur Borgenfalk @hansborgenfalk
Model: Michaela Rosenkilde Ahranjani @m_ahranjani
Første billeder til hjemmesiden:
Foto: Sine Kehlet @sinekehletphotography
Model: Michaela Rosenkilde Ahranjani @m_ahranjani
Model: Silje Bay Kronow @siljekronow
Mentorer I opstart forløbet:
Birgitte Feldborg @ivaerksætter_nu
Dorthe Dominicussen Bejer @ivaerksætter_nu
Lena Boel @lboel
Tak til alle der har støttet os på Kickstarter - også tak til dem der har støttet anonymt.
Anne Hedegaard
Anne Sofie Hartelius
Annette Rosenkilde
Axella Christensen
Birgit Bisgaard
Birgitte Feldborg
Caroline Kreiberg
Charlotte Pudlo
Christina Laursen
Christine Bach Nielsen
Dagmar Buysse
Detlef Riedel
Dorthe Bejer
Falka Skovgaard Frøslev
Henriette Kristensen
Jakob Bille
Karen L. Christensen
Lisbeth Pascal
Louise Bendtsen Hansen
Louise Kristensen
Majbritt Champers
Malene Nordestgaard
Mette Wind
Michael Sonnichsen
Malene Zurek
Nele A. Nielsen
Pernille Hessellund
Spinderihallerne
Trine Kok
Vivi Schmidt